کاربر گرامی خوش آمدید.  ورود|عضویت
Ooma
اهمیت مصرف فیبر در بارداری

علاوه بر درشت مغذي ها و ريزمغذي ها، مصرف فيبرهاي غذايي كه آب را در خود نگهداشته و حجم مدفوع را زياد مي كنند ضروري است . فيبرها علاوه بر سرعت دادن به حركت مواد در روده ها، مواد سمي درون روده ها را نيز جذب و به همراه خود دفع مي كنند .و همچنین سطح گلوکز خون را ثابت نگه می دارند. از آنجا كه شدت و سرعت فعاليت دستگاه گوارش زن در بارداري كاهش مي يابد، مصرف مواد فيبري ، بسيار ضروري خواهد بود  .مقدار فیبر مصرفی مورد نیاز بدن مادر باردار 28 گرم در روز پیشنهاد شده است.

انواع فیبرها :

  1. فیبرهای محلول: این فیبرها براحتی در آب حل می شوند و تشکیل ژل داده و منجر به کندی ترانزیت و کندی یا کاهش جذب مواد غذایی می گردد. همچنین این فیبرها به کلسترول و مواد معدنی متصل شده و جذب آنها را کاهش می دهند. این فیبرها شامل صمغ ها و پکتین ها، حبوبات و میوه ها از جمله عدس، لوبیا، نخود،سیب، توت فرنگی و.... می باشند که خواص پائین آورندگی بیشتری در مورد کلسترول دارند.
  1. فیبرهای نا محلول: از جمله سلولز توانایی حمل آب مواد هضم نشده را افزایش می دهند و در نتیجه منجر به افزایش حجم مدفوع و کاهش زمان ترانزیت( افزایش دفعات دفع مدفوع ) می گردند وکمک به کنترل PH  روده می کند. فیبرهای نامحلول شامل سلولز، همی سلولز و لیگنین، غلات و سبزی ها از جمله خیار، گوجه،کاهو،کلم،کرفس،کلم بروکلی،قارچ، هویج، کدو و بادمجان، نان و برنج  سبوس دار و....می باشد.

اگر شما قادر به مصرف فیبر در رژیم غذایی روزانه خود نیستید جهت مصرف مکمل های فیبری حتما با پزشک خود مشورت کنید.

امتیاز مطلب: 100%
100