کاربر گرامی خوش آمدید.  ورود|عضویت
Ooma
حذف میان وعده و کاهش چاقی شکمی

آیا شما دارای وزن ایده ال هستید اما در برخی از نواحی بدن دارای چاقی موضعی هستید؟ آیا با رعایت برنامه غذایی همچنان نواحی مانند شکم و پهلو و ... از بین نمی رود.

چاقی وضیعت پزشکی است که بافت چربی بیش از حد طبیعی در بدن فرد انباشته شده باشد. انباشت بیش از حد بافت چربی می‌تواند باعث پسرفت شاخص‌های سلامتی، از جمله کاهش میانگین طول عمر و/یا کاهش کیفیت زندگی گردد. شایع‌ترین روش برای تخمین چاقی استفاده از شاخص توده بدن  (BMI)  است. شاخصی که با تقسیم کردن وزن شخص بر حسب کیلوگرم بر توان دوم قد وی بر حسب متر به دست میاید.

دلایل متنوعی برای علت چاقی ارائه شده است. اما مهمترین علت موثر در چاقی و اضافه وزن، عبارت است از تمایل بدن ما برای ذخیره انرژی بصورت چربی این تمایل به صورت تکاملی به انسان امروزی به ارث رسیده است. هزاران سال پیش، اجداد انسان امروزی به دلیل نحوه تغذیه که عبارت بود از دوره‌های پرخوری، و انتظار طولانی مدت برای پیدا کردن دوباره غذا، توانایی ذخیریه انرژی به صورت بافت اضافه چربی را به دست آوردند.

درمان

مهمترین درمان بیماری چاقی، ترکیبی از رژیم غذایی و ورزش‌های جسمانی می‌باشد. برنامه‌های رژیمی می‌تواند منجر به کاهش وزن در دوره زمانی کوتاهی شود، اما در بسیاری از اوقات ادامه این کاهش وزن دشوار بوده و نیازمند ورزش کردن و رژیمی دارای انرژی غذایی کمتر، به صورت قسمتی دائمی از زندگی شخص می‌باشد. ادامه دادن یک فرایند کاهش وزن بلند مدت، در صورتی موفق می‌باشد که نرخ تغییر وضعیت زندگی، به آرامی از ۲ تا ۲۰ درصد تغییر کند. تغییرات رژیمی و تغییرات روند زندگی در محدود کردن افزایش بی‌رویه وزن در حاملگی مؤثر می‌باشد و برای مادر و کودک مؤثر می‌باشد.

میان وعده پرچرب و پر شکر و چاقی شکمی

محققان از هلند نشان داد که میان وعده با قند و چربی بالا به طور مستقل با چربی شکمی و کبد چرب ( استئاتوز کبدی ) همراه است مجله انجمن آمریکایی با توجه به مطالعه در کبد، برای بررسی بیماری های کبد، رژیم غذایی پر کالری با وعده های غذایی مکرر را افزایش دادند و در نتیجه محتوای تری گلیسرید داخل کبدی (IHTG)  و چربی در اطراف کمر افزایش یافت.
سازمان بهداشت جهانی گزارش داد که بیش از 200 میلیون مرد و نزدیک به 300 میلیون زن در سال 2008 چاق بودند در ایالات متحده مراکز کنترل و پیشگیری (CDC) گزارش می دهند که 36 درصد از آمریکایی بالغ و 17 درصد از کودکان در کشور چاق هستند. مطالعات نشان داده که چاقی سبب تجمع چربی در شکمی و کبد شده و بیماری های غیر الکلی کبد چرب (NAFLD) یکی از بیماریهای شایع کبد را بوجود می آورد.
این مطالعه روی 36 مرد لاغر با یک رژیم غذایی پر کالری و یک ( رژیم غذایی متعادل ) برای شش هفته انجام شد. محققان با استفاده از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی ( MRI ) و حساسیت به انسولین قبل و بعد از رژیم غذایی، محتوای تری گلیسرید داخل کبدی IHTG و چربی شکمی را اندازه گیری کردند. این افراد در 3 وعده اصلی، رژیم غذایی پر کالری خوردند همراه با کالری اضافی از چربی بالا و  یا نوشیدنی های با قند بالا، با و یا در بین وعده های غذایی، افزایش اندازه وعده غذایی و یا تعداد وعده های غذایی را داشتند.
نتایج نشان می دهد که رژیم غذایی با کالری بالا، سبب افزایش BMI می شود خوردن مکرر وعده های غذایی موجب افزایش قابل توجه محتوای تری گلیسرید داخل کبدی ( IHTG ) می شود این در حالی است که وعده های غذایی با مقدار بیشتر این مشکل را نداشتند. و یک کاهش حساسیت به انسولین در کبد در گروهی که قند و چربی بالا با دفعات بالا مصرف کردند پیدا شد. 
دکتر Serlie می گوید نتیجه مطالعه ما برای اولین بار ثابت کرد که از خوردن نوع غذا در اغلب موارد، به جای مصرف غذای زیاد، کبد چرب بوجود می آید این یافته ها نشان می دهد که با قطع کردن میان وعده چرب و با قند بالا و تشویق سه وعده غذای سالم و هر روز، در دراز مدت ممکن است شیوع کبد چرب غیر الکلی را کاهش دهد. 

امتیاز مطلب: 100%
100