کاربر گرامی خوش آمدید.  ورود|عضویت
Ooma
برای کم خونی چه بخوریم

کم خونی شرایطی است که در ان گلبول های قرمز کمتر قادر به حمل اکسیژن در بدن هستند. نوع های مختلفی آنمی وجود دارد که ممکن است ناشی از یک ماده مغذی و یا چند ماده مغذی مانند آهن، ویتامین b12 و یا فولات باشد.نوع دیگر ممکن است اختلال ژنتیکی خونی که در آن گلبول قرمز داسی شکل میشود، و یا ممکن است به دنبال بیماری های کلیوی بوجود آید.

علائم شایع کم خونی شامل:

  • خستگی
  • گیجی
  • سرگیجه
  • کم آوردن نفس
  • سردرد
  • سردی دست و پاها

برای کم خونی چه غذاهایی بخوریم

بطور کلی دو نوع آهن در مواد غذایی وجود دارد . یکی آهن هم که در پروتئن های حیوانی یافت میشود و در بدن با سرعت بیشتری جذب میشود و آهن غیر هم که در منابع پروتئین های گیاهی موجود است که درصد جذب آنها در بدن کمتر است. جذب آهن و اسید فولیک می تواند تحت اثر رژیم غذایی شما باشد که در هر نوع کم خونی می بایست نوع خاصی غذا را مصرف نکنید و یا نوع خاصی از غذا را بیشتر بخوریم.

شما می توانید کمبود آهن حاصل از کم خونی را با انتخاب غذاهای غنی از آهن کاهش دهید:

غداهای غنی از آهن شامل

  1. گوشت قرمز
  2. خوک
  3. صدف و حلزون
  4. گوشت گاو
  5. ماکیان مانند جوجه
  6. غذاهای دریایی مانند سالمون
  7. گوشت گوساله
  8. گوشت ران
  9. تخم مرغ
  10. میگو

منابع خیلی خوب غذایی آهن غیر هم که در هر واحد غذایی حاوی 3.5 میلی گرم آهن است و بهتر است در کم خونی آنها را بیشتر بخوریم شامل:

  • غلات صبحانه غنی شده با آهن
  • یک فنجان لوبیا پخته
  • نصف لیوان توفو
  • یک اونس کدو تنبل و یا کنجد

منابع خوب آهن غیر هم که حاوی 2.7 میلی گرم آهن است و بهتر است در کم خونی آنها را بیشتر بخوریم، شامل:

  • نصف فنجان لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، نخود و نخود فرنگی
  • یک فنجان از زردآلو خشک شده
  • یک عدد سیب زمینی متوسط
  • ساقه برکلی
  • آردم گندم

سایر منابع آهن غیر هم که حاوی تنها 0.7 میلی گرم آهن در هر واحد غذایی است و بهتر است در کم خونی آنها را بیشتر بخوریم، شامل:

  • یک اونس از گرو، پسته و بادام
  • نصف فنجان میوه های خشک شده مانند کشمش و آلو و هلو
  • یک فنجان اسفناج
  • یک فنجان فلفل
  • پاستا
  • برنج

بدن شما آهن را از گوشت بیشتر از سایر منابع جذب میکند، اگر شما گوشت نمی خورید باید مقدار بیشتر از پروتئین های گیاهی بخورید تا مقدار لازم آهن جذب شود.

غذاهای حاوی ویتامین c را مصرف کنید:

شما می توانید میزان جذب آهن را در بدن خود افزایش دهید که این کار از طریق آب مرکبات و غذاهای غنی از ویتامین c  همراه شود. ویتامین c مرکبات مانند آب پرتغال به جذب بهتر آهن بدن شما کمک میکند.

ویتامین c در این مواد غذایی یافت میشود:

  • بروکلی
  • گریپ فروت
  • کیوی
  • سبزیجات برگ سبز
  • طالبی
  • پرتغال
  • فلفل
  • توت فرنگی
  • گوجه فرنگی

غذاهای ممنوعه در کم خونی

تانین و کم خونی

تانین و کم خونی

در بسیاری از غذاها ی گیاهی وجود دارد.که بطور معمول در سبزیجات تیره،قهوه، انگور، شراب و ذرت وجود دارد. این ماده با جذب اهن غیرهم موجود در حبوبات، اسفناج و سایر سبزیجات برگ تیره تداخل دارد. بهتر است در کم خونی آهن این ماده غذایی را حذف کنید.

گلوتن و کم خونی

گلوتن و کم خونی

سلیاک یک بیماری خودایمنی است که با خوردن گلوتن دیواره های معده آسیب رسیده  و مانع جذب درست آهن و فولات در روده میشود که در نهایت منجر به آنمی فقر آهن میشود. گلوتن در غلات، جو،سبوس وجود دارد اگر شما سلیاک دارید باید از مصرف گلوتن پرهیز کنید.

فیتات و کم خونی

فیتات و کم خونی

فیتات و یا اسید فیتیک، در غذاهای اوی فیبر مانند گندم کامل، بقولات، مغزیجات و برنج قهوه ای وجود دارد. غذاهایی مانند برنج و آرد گندم که سبوس آن جدا شده مقدار کمتری فیتات وجود دارد.فیتات با آهن متصل شده و مانع جذب آهن در سیستم گوارشی میشود.

سایر تداخلات با آهن

کلسیم و کم خونی

کلسیم با جذب آهن تداخل دارد. بنابراین مصرف کردن غذاهای حاوی کلسیم روی جذب آهن اثرگذار است. برای این دلیل، باید غذاهای غنی از کلسیم را با فاصله زمانی با غذاهای آهن دار مصرف کنید.برای مثال، گوشت، لوبیا ها و عدس نباید با شیر و پنیر خورده شود. امروزه مصرف ماست با غذا را بلامانع می دانند. روی برای جذب بهتر فولات ضروری است. بنابراین غذاهای غنی از روی را در برنامه غذایی خود بگنجانید که منابع خوب آن شامل : مخمر، جگر، گوشت، تخم مرغ و بقولات است. همچنین دریافت طولانی مدت الکل نیز جذب فولات را مهار کرده که در افراد با کم خونی باید مصرف الکل کاهش یابد. بنابراین می بایست از غذاهایی که نام برده شده برای جبران کم خونی بیشتر بخوریم و از مصرف غذاهای ممنوع بپرهیزیم.

منبع: livestrong.com