کاربر گرامی خوش آمدید.  ورود|عضویت
Ooma
غذاهای ممنوع دوران شیردهی

مصرف غذاهای مغذی در دوران شیردهی بسیار مهم است. شما و نوزاد روزانه به مقداری مشخص موادمغذی نیاز دارید. هر نوزادی به صورت متفاوت به غذاهای مختلف واکنش نشان می دهد. در اینجا هشت غذایی که نباید در دوران شیردهی مصرف کنید ذکر شده است. اما خبر خوب این است که شما می توانید به مقدار کم از این موادغذایی مصرف کنید.

غذاهای ممنوع دوران شیردهی

ماهی غنی از جیوه:

هنگامی که جیوه در رژیم غذایی مادر وجود دارد، وارد شیر می شود. مادرهایی که مقدار زیادی ماهی غنی از جیوه مصرف می کنند، جیوه زیادی به شیر وارد می کنند.
دپارتمان کشاورزی امریکا اعلام کرد:
اگر مادر شیرده غذاهای سرشار از جیوه مصرف کنند، این ماده از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می شود و برای فرایند رشد او مشکل ساز می شود.
همچنین مطالعات نشان می دهد:
خانم های شیرده باید از خوردن ماهی های سرشار از جیوه مانند کوسه اجتناب کنند.
در واقع مصرف ماهی هایی که جیوه ندارند مانند سالمون، ماهی تن، میگو، تیلاپیا، گربه ماهی، دوبار در هفته مناسب می باشد. 
مطالعه دیگری نشان می دهد:
بعد از دو یا سه ماهگی نوزاد می توان مقدار جیوه را افزایش داد.

الکل:

بعد از نه ماه دوری از الکل، مصرف گاه و بی گاه آن ضرری ندارد. مطالعات نشان می دهد مصرف الکل، یک یا دو اونس الکل در هفته به نوزاد آسیبی نمی رساند. بیشتر از این مقدار الکل باعث کاهش مقدار شیر مادر می شود.
مطالعات نشان می دهد:
الکل را باید به مقدار مناسب مصرف کرد. فقط مقدار کمی از الکل در شیر مادر می ماند. مادر شیرده می تواند به مقدار کم الکل مصرف کند و به نوزاد شیر بدهد. 
مصرف بیش از اندازه الکل باعث ضعف، بی حالی، خواب عمیق و افزایش وزن غیر طبیعی می شود. همچنین باعث کاهش مقدار شیر مادر می شود.

کافئین:

مصرف مقدار متوسط کافئین ایرادی ندارد. می توانید هر روز صبح یک فنجان چای یا قهوه بخورید. اما در روز بیش از دو یا سه فنجان کافئین مصرف نکنید.
مصرف بیش از حد مواد کافئین دار در بارداری باعث کاهش آهن موجود در شیر و کاهش هموگلوبین می شود. 
کافئین وارد جریان خون مادر می شود و وارد شیر می شود. کافئین باعث عصبی شدن نوزاد و بهانه گیر شدن او می شود.
بنابراین اگر می خواهید نوزاد راحت تر بخوابد، پیش از خوابیدن نوزاد کافئین نخورید.
نوزاد تازه به دنیا آمده، نیاز به 160 ساعت دارد تا کافئین از بدنش خارج شود. هنگامی که نوزاد به شش ماهگی می رسد پس از دو یا سه ساعت کافئین را فراوری می کند.

شکلات:

شکلات ماده ای به نام تئوبرومین دارد که مشابه کافئین عمل می کند. اگرچه کافئین در شکلات وجود ندارد اما تاثیرات مشابه کافئین مربوط به تئوبرومین می باشد. برخی شکلات ها نیز حاوی کافئین می باشند.
مقدار کم تئوبرومین بر نوزاد شیرخوار تاثیری نمی گذارد مگر این که مادر به مقدار زیاد شکلات مصرف کند. اگر مادر روزانه بیش از هفتصدوپنجاه گرم کافئین یا تئوبرومین مصرف کند، نوزاد به راحتی نمی خوابد و هنگام خواب بهانه گیری می کند.
برای بررسی تاثیر کافئین بر روی نوزاد، یک یا دو هفته مصرف آن را کاهش دهید و رفتار نوزاد را مقایسه کنید. اگر رفتار بهانه گیرانه نوزاد به خاطر تاثیر شکلات است، باید مدتی از مصرف شکلات زیاد در بارداری اجتناب کنید.

نعناع:

اعتقاداتی وجود دارد که بیان می کند نعناع باعث افزایش شیر مادر می شود. اما هیچ مدرکی مبنی بر درست بودن این مطلب وجود ندارد.
مصرف بیش از حد نعناع باعث سوزش معده، حالت تهوع و استفراغ و واکنش های آلرژیک مانند سردرد می شود. در مقاله ای دیگر معجونی برای کاهش سوزش معده معرفی شده است.
مصرف بیش از حد نعناع باعث جلوگیری از تولید شیر می شود.
البته یک فنجان چای نعناع تاثیر بدی ندارد اما پس از مصرف نعناع، نوزاد احساس گرسنگی بیشتری دارد بنابراین بهتر از مقدار آن را کاهش دهید.
برخی خانم های ژل نعناع را برای جلوگیری از ترک نوک سینه استفاده می کنند. اگر از روغن نعناع برای کاهش ترک های نوک سینه استفاده می کنید، بهتر از بعد از شیردهی این کار را انجام دهید. 

مریم گلی:

مریم گلی باعث کاهش شیر مادر می شود. اما هیچ مدرکی مبنی بر تاثیر آن بر شیر مادر وجود ندارد.
مریم گلی تاثیری مشابه نعناع دارد. اگر به مقدار زیاد مصرف شود بر شیرمادر تاثیر می گذارد. باید در هنگام مصرف این ماده غذایی دقت کنید.

مرکبات:

بیشتر مادرهای شیرده مرکبات را به عنوان میان وعده مصرف می کنند. مقدار زیاد ویتامین ث موجود در مرکبات برای نوزاد و مادر مناسب است. اما نوزاد از اسهال رنج می برد که این مسئله به خاطر حساسیت نسبت به ویتامین ث می باشد. از آن جایی که ویتامین ث اسیدی است، بر مجرای روده نوزاد تاثیر می گذارد. مرکبات باعث بهانه گیری، ریفلاکس معده و حساسیت پوستی می شود.
اگر نوزاد پس از مصرف مرکبات اذیت شد، بهتر است مقدار آن ها را کاهش دهید. به جای مرکبات می توانید توت فرنگی، آناناس و سبزیجات برگ دار مصرف کنید.

بادام زمینی:

اگر خانواده شما سابقه حساسیت به بادام زمینی داشته باشد، بهتر است از مصرف آن اجتناب کنید. برخی پروتئین های موجود در بادام زمینی باعث آلرژی می شوند. این پروتئین ها وارد شیر مادر می شود و به نوزاد منتقل می شود. مقدار کم بادام زمینی نویز می تواند وارد شیر مادر شود و یک تا شش ساعت در شیر بماند و بر نوزاد تاثیر بگذارد.
مطالعات نشان می دهد اگر نوزاد در یک سالگی بادام زمینی مصرف کند، احتمال حساسیت به آن در سنین بالاتر وجود دارد. اما مدرک کافی برای تایید این موضوع وجود ندارد.
البته اگر مادر نسبت به بادام زمینی حساسیت نداشته باشد، مصرف آن در طول شیردهی ایرادی ندارد.
پیش از حذف هر ماده غذایی از رژیم غذایی، با پزشک خود مشورت کنید. 

منبع:http://www.momjunction.com/articles/foods-to-avoid-while-breastfeeding_002898/

امتیاز مطلب: 100%
100