کاربر گرامی خوش آمدید.  ورود|عضویت
Ooma
وقتی فشار می افتد چی بخوریم

فشار خون پایین - اغلب پایین تر از 90 میلی متر جیوه سیستولیک یا 60 میلی متر جیوه دیاستولیک– مشکلی رایج است که به علل مختلف، از جمله بارداری، مشکلات قلبی، برخی از عفونت های شدید یا آلرژی ها، از دست دادن خون، و حتی از دست دادن آب اتفاق می افتد. اگر افت ناگهانی فشار خون داشته باشید باید به پزشک مراجعه کنید.

تغییر رژیم غذایی در هنگام افتادن فشارخون

نوشیدن آب

فشار خون پایین منجر به کم آبی بدن می شود، بنابراین با افزایش مصرف آب، فشار خون افزایش می یابد. هدف نوشیدن حداقل هشت تا ده فنجان آب در روز است. اگر وقت زیادی خارج از منزل صرف می کنید یا ورزش میکنید آب بیشتر بنوشید. (بخوانید: برای تنظیم فشار خون چه بخوریم)

نوشیدن آب و جلوگیری از افت فشار خون

  • نوشیدنی های بهداشتی با الکترولیت به افزایش فشار خون کمک می کند، اما باید از نوشیدنی های حاوی قند بالا اجتناب کنید.

خوردن وعده های غذایی کوچکتر به تعداد بیشتر

خوردن چند وعده غذایی کوچک، به جای یک یا دو وعده غذایی بزرگ، به تنظیم قند خون (بخوانید: قند خون نرمال چند است؟) و فشار خون کمک می کند. وعده های غذایی سالم و کم کربوهیدرات مصرف کنید.

خوردن وعده های کوچکتر برای جلوگیری از افت فشار خون

  • هنگامی که کربوهیدرات می خورید از کربوهیدرات های فرآوری شده مانند ماکارونی و نان سفید بپرهیزید. کربوهیدرات های پیچیده مانند مانند بلغور جو، ماکارونی سبوس دار، نان سبوس دار، و جو مصرف کنید.

تعادل رژیم غذایی

یک راه مهم برای تنظیم فشار خون و بهبود سلامت کلی رژیم غذایی سالم و متعادل است. رژیم غذایی متعادل شامل گوشت بدون چربی و ماهی، غلات کامل، و بسیاری از میوه ها و سبزیجات می باشد.

تادل رژیم غذایی و جلوگیری از افت فشار خون

  • از غذاهای به شدت فراوری شده بپرهیزید زیرا غنی از قند و چربی هستند. از آنجایی که این غذاها حاوی میزان بالایی سدیم هستند منبعی سالم از سایر مواد مغذی نیستند.

افزایش مصرف ویتامین B12 و فولات

این ویتامین ها منجر به فشار خون سالم و گردش خون مناسب می شوند. غلات غنی شده شامل هر دو ماده معدنی است. برخی منابع دیگر B12 عبارتند از ماهی و محصولات لبنی مانند پنیر، شیر و ماست. فولات در سبزیجات سبز تیره مانند کلم بروکلی و اسفناج یافت می شود. 

مصرف مکمل ها برای جلوگیری از افت فشار خون

کاهش مصرف الکل

الکل منجر به کم شدن آب بدن می شود؛ حتی اگر به مقدار کم مصرف شود. اگر شما مشکل فشار خون پایین دارید، باید از نوشیدن الکل به هر مقداری اجتناب کنید. 

کاهش مصرف الکل و جلوگیری از افت فشار خون

نوشیدن کافئین 

کافئین رگهای خونی را منقبض کرده و باعث افزایش فشار خون  می شود. افزایش مصرف کافئین به بالا بردن فشار خون کمک می کند. 

نوشیدن کافئین و جلوگیری از افت فشار خون

مصرف داروهای گیاهی

داروهای گیاهی به فشار خون کمک نمی کنند، اما اثرات فشار خون پایین را کاهش می دهند. یکی از این داروهای گیاهی رزماری می باشد. اضافه کردن این ماده به رژیم غذایی مزایای زیادی دارد، اما پیش از مصرف مکمل های گیاهی با دکتر خود مشورت کنید. 

مصرف داروهای گیاهی و جلوگیری از افت فشار خون

  • زنجبیل ممکن است فشار خون را کاهش دهد. بنابراین اگر فشار خون شما پایین است مکمل زنجبیل استفاده نکنید.
  • دارچین همچنین باعث کاهش فشار خون می شود. اگر فشار خون شما پایین است مکمل های دارچین استفاده نکنید. 
  • فلفل نیز باعث کاهش فشار خون می شود. 

تغییراتی در روش زندگی برای جلوگیری از افت فشار خون

تغییر حالت بدن به آرامی

برای کاهش اثرات سرگیجه مربوط به فشار خون، حرکاتتان آرام و سنجیده باشد. در هنگام تغییر حالت از نشستن به ایستاده یا از دراز کشیده به نشسته مراقب باشید.

تغییر حالت بدن

در حالت نشسته پاها را گره نکنید

گره کردن پاها منجر به افزایش گردش خون می شود. به منظور حفظ گردش خون سالم در بدن، سعی کنید طوری بنشینید که پاها راحت و زانوها صاف باشد.

پاها را گره نکنید

ورزش منظم 

ورزش منظم به طور کلی برای سلامتی مفید است، اما به تنظیم جریان خون نیز کمک می کند. گاهی بیست دقیقه پیاده روی به بهبود حال روحی و جسمی کمک می کند.

ورزش منظم

  • اگر هنوز فشار خون شما تنظیم نشده است از تمریناتی که شامل بلند کردن اجسام سنگین هستند اجتناب کنید. این تمرینان به فشار و یا آسیب منجر می شود. 

جوراب ساق بلند واریس بپوشید 

جوراب واریس اغلب باعث کاهش تورم و تجمع خون در قسمت پایین بدن می شود همچنین گردش خون را بهبود می دهد. استفاده از جوراب واریس درجه پایین در طول فعالیت های روزانه به تنظیم فشار خون کمک خواهد کرد (از طریق جریان خون منظم به رگ ها).

از حمام طولانی مدت اجتناب کنید

آب گرم دوش و چشمه های معدنی باعث گشاد شدن رگ های خونی و کاهش بیش از حد فشار خون می شود. این مسئله می تواند باعث سرگیجه و غش شود. می توانید با حمام آب گرم و اجتناب از آب داغ از این مشکل جلوگیری کنید. می توانید نرده و یا یک صندلی حمام در حمام خود قرار دهید تا در هنگام سرگیجه به حفظ تعادل شما کمک کند.

اجتناب از حمام طولانی

مصرف دارو برای جلوگیری از افت فشار خون

اگر تغییر ناگهانی در فشار خون می بینید به پزشک مراجعه کنید

اگر فشار خون شما طبیعی یا بالا بود و پس از آن ناگهانی افت فشار خون داشتید، فورا به پزشک مراجعه کنید. افت فشار خون یک علامت هشدار دهنده اصلی بیماری های خطرناک مانند دیابت (بخوانید: غذاهای مفید برای دیابت) است.

مراجعه به پزشک برای افت فشار خون

  • حتی اگر افت ناگهانی فشار خون تنها علامت شما است حتما با دکتر خود تماس بگیرید.

درخواست تغییر در مقدار یا نوع داروها

برخی از داروها فشار خون شما را کاهش داده و این کاهش فشار خون به عنوان عارضه جانبی مصرف دارو می باشد. اگر قرص های مصرفی باعث کاهش فشار خون شما می شود و اگر تغییر رژیم شما باعث افزایش فشار خون می شود با پزشک خود مشورت کنید.

درخواست تغییر دارو

برای بررسی بیماری ها تست انجام دهید

فشار خون پایین می تواند نشانه ای از بیماری مانند دیابت، بیماری های قلبی، کمبود کورتیزون، یا یک مشکل تیروئیدی باشد. اگر پس از تغییر رژیم غذایی و شیوه زندگی فشار خون شما کاهش یافت با پزشک خود صحبت کنید. 

انجام تست برای بررسی بیماری ها

داروهایی که فشار خون شما را افزایش می دهد

فلودروکورتیزون و میدورین داروهایی هستند که به بالا بردن فشار خون کمک می کند. اگر یکی از این داروها برای وضعیت شما مناسب است از پزشک بخواهید این دارو را برای شما تجویز کند.

داروهای افزایش دهنده فشار خون

  • به طور کلی برای فشار خون پایین قرص تجویز نمی شوند مگر اینکه کاهش فشار خون همراه با علامت های دیگری باشد. 

به رسمیت شناختن علائم هشدار دهنده

اگر فشار خون پایین همراه با سایر علائم باشد، و یا اگر شما فشار خون طبیعی و یا حتی بالا داشتید و در حال حاضر به طور ناگهانی با افت فشار خون مواجه شدید، باید به پزشک مراجعه کنید. اگر هر یک از علائم زیر را همراه با فشار خون پایین مشاهده کردید، با دکتر خود تماس بگیرید: 

توجه به علائم هشداردهنده کاهش فشار خون

  • سرگیجه
  • غش کردن
  • مشکل در تمرکز
  • تاری دید
  • حالت تهوع
  • عرق کردن یا پریدگی رنگ پوست
  • تنفس تند و سطحی
  • خستگی
  • افسردگی (راه های نجات از افسردگی)
  • تشنگی

منبع: www.wikihow.com

امتیاز مطلب: 92%
92